MESA SECTORIAL. 12/03/26. Comissions de servei, estabilització discapacitat, contractació experts i especialistes.

Propostes de millora del procediment de comissions de servei

Des de l’UGT, defensem fermament l’actual model de negociació i participació davant la proposta de la futura ordre. Considerem que el procediment vigent és plenament operatiu i eficaç; per tant, instem l’Administració a prioritzar-ne la millora i l’optimització en lloc de la seua supressió.

Com a mesura prèvia fonamental, caldria separar en el barem les causes mèdiques de les socials, ja que es tracta de realitats de naturalesa distinta que requereixen una valoració diferenciada i específica.

Sexta. Comissió de serveis per causes mèdiques i socials. Ampliació i actualització de les causes:

  • Salut i malalties cròniques: Incloure malalties cròniques que requerisquen seguiment continuat, així com aquelles relacionades amb la salut mental i situacions de discapacitat, encara que no estiguen formalment catalogades com a «greus».
  • Conciliació familiar (cura de fills/es): Elevar l’edat dels menors beneficiaris fins als 18 anys, entenent que el límit actual de 16 anys és insuficient per a garantir una conciliació real.
  • Protecció de la vulnerabilitat familiar:
    • Reconéixer el cònjuge amb discapacitat a partir del 33% o 40% (actualment només a partir del 65%).
    • Incloure familiars a càrrec amb Grau de Dependència I, i no exclusivament els casos de dependència severa, mitjançant l’anàlisi de cada cas concret.
  • Criteris de proximitat: Incorporar paràmetres objectius com la distància quilomètrica o el temps de desplaçament entre el domicili i el centre de treball.
  • Afectats per la DANA: Mantenir la protecció específica per a les persones de les zones afectades que ho justifiquen.
  • Càrrecs electes: Incloure expressament la figura de jutge o jutgessa de pau.
  • Noves realitats socials: Incorporar al barem les persones en període d’adopció, el segon progenitor en cas de part, ambdós progenitors en tractaments de fertilitat, famílies monomarentals i docents majors de 55 anys.
  • Puntuació per escolarització: Atorgar punts addicionals quan els fills o filles estiguen escolaritzats en el mateix centre educatiu on se sol·licita la comissió.

Sèptima. Comissió de serveis per interés professional

  • Actualitzar el barem per a reflectir millor la realitat acadèmica i professional del professorat.
  • Reconéixer explícitament l’experiència com a membre de tribunals d’oposicions.

Millores en la gestió administrativa i transparència

  • Vigència d’informes mèdics: Acceptar informes emesos en els últims 12 mesos per a evitar tràmits innecessaris i no saturar els serveis sanitaris.
  • Eliminació de l’autosignatura: Suprimir el pas final de signatura en OVIDOC, atés que el sistema ja compta amb doble factor d’autenticació.

Transparència en l’adjudicació:

  • Llistat provisional de vacants: Publicar les vacants abans de finalitzar el termini de sol·licitud per a garantir la seguretat jurídica dels participants.
  • Catalogació de places: Concreció absoluta de les places (localitat, aularis específics i tipologia de lloc).
  • Continuïtat en programes: Establir una prioritat de continuïtat de dos anys per al personal en programes específics (PAF, centres singulars o Educació Especial).

Mobilitat i drets d’accés:

  • Comissions per intercanvi: Regular el procediment de permutes entre persones interessades, sempre que no es perjudiquen tercers amb millor dret.
  • Personal suprimit o desplaçat: Permetre la seua participació en el procediment per a garantir que puguen optar a les places generades per comissions de servei.
  • Reingrés des d’excedència/llicència: Clarificar el procediment per al personal que finalitza una excedència per cura de familiars o serveis especials. L’acreditació del reingrés (amb efectes a 1 de setembre de 2026) s’ha de poder tramitar de manera àgil davant la Direcció Territorial per a evitar que queden fora de l’adjudicació si no obtenen la comissió.

Base novena (Determinació de llocs)

En el procediment d’adjudicació de destinacions en comissió de servici, i sense perjudici de les prioritats per causes mèdiques i socials previstes en la base tercera, l’assignació de vacants s’efectuarà segons el següent ordre de preferència: Personal amb destinació definitiva, personal en provisionalitat al PV i personal d’altres comunitats autònomes.

Una altra de les nostres peticions ha estat t que, en cas de mantenir-se les mateixes condicions que l’any anterior, siga suficient la presentació d’una declaració responsable per a evitar haver d’aportar novament tota la documentació, però Conselleria no ho ha acceptat.

UGT considera que el procediment de comissions de servei ha d’evolucionar cap a un model més humà, més flexible i més transparent, que tinga en compte no sols criteris administratius com l’antiguitat, sinó també la realitat personal, familiar i social del professorat.

Per això, instem l’Administració educativa a obrir un procés de revisió de la normativa que permeta incorporar aquestes millores i avançar cap a un sistema més just, equilibrat i adaptat a les necessitats reals del col·lectiu docent.

Finalment, la Conselleria ha indicat que estudiarà totes les esmenes presentades amb l’objectiu de millorar la redacció i la finalitat del procediment de comissions de servei.

S’ha detectat que, en nombrosos casos, els criteris previstos en la convocatòria actual no són suficients per a resoldre els empats en la puntuació.

Davant d’aquesta situació, UGT ha traslladat les següents peticions:

  • Transparència.
  • Garantia de places: Que no es perda cap de les places convocades.
  • Processos d’adjudicació: Que s’executen totes les rodes d’adjudicació que siguen necessàries fins que la totalitat de les places siguen assignades i el personal quede situat en l’especialitat desitjada.

Des d’UGT ensenyament PV , sol·licitem la modificació de la convocatòria perquè la plaça siga a jornada completa (100%). A més, instem a  la Conselleria a estudiar la manera de completar la jornada mitjançant tasques acadèmiques, de coordinació o d’extensió pròpies d’una càtedra. Per tant, demanem la rectificació de la convocatòria abans de la seua publicació definitiva per evitar precedents de places estructurals a temps parcial i així garantir la participació dels representants dels treballadors en la definició de les condicions d’aquestes places.

Torn obert

1. Calendari i Negociacions

  • Condicions laborals: La Conselleria preveu convocar la reunió per a iniciar les negociacions la setmana del 23 de març.
  • Comissions de servei: El termini de sol·licitud de participació està previst del 30 de març al 17 d’abril.
  • Calendari d’adjudicacions: Es mantenen les adjudicacions per a la setmana vinent (17 de març). Després de Falles i fins al 2 d’abril, el procés continuarà amb normalitat.
  • Proves de Certificació (PUC): Hi ha coincidència del calendari amb el festiu del 8 de setembre a Elda, Oriola i Utiel. Personal traslladarà la petició a la DG de Centres.

2. Personal Especialista i Borses

  • Substitucions d’experts: Conselleria reconeix la lentitud del procés, tot i que ja s’han tramitat quatre baixes per a ser cobertes.
  • Noves contractacions: Totes les contractacions segons l’acord signat estan en marxa, a falta de tancar les addendes de València i Castelló.
  • Especialistes d’EOI: Davant les borses desertes, important que no es suspenga el contracte de l’actual professorat especialista mentre no hi haja interins disponibles. Conselleria n’oferirà una resposta.
  • Borses de Música i Arts Escèniques (PMAE/CMAE): S’ha demanat concreció en les dates de les borses extraordinàries i s’ha recordat el deute pendent de les dietes i assistència als tribunals.

3. Orientació i Plantilles

  • Figures d’orientació (Ordre 9/2025): hi ha falta del professionals en orientació per a ensenyaments de règim especial a les UEO de zona.
  • Equips directius en EOI: Es reclama que els membres de l’equip directiu es mantinguen durant tot el mandat i no es revisen anualment segons les plantilles, per evitar la inestabilitat.

4. Retribucions i Drets Laborals

  • Increments salarials:
    • S’ha confirmat el pagament de l’increment del 1,5% (pendent des de gener de 2026) en la nòmina de març.
    • Sobre els errors i impagaments detectats per serveis centrals, Conselleria sol·licita que se li comuniquen els casos concrets per a la seua revisió.
  • Privacitat en les baixes (MUFACE): S’ha instat la Conselleria a coordinar-se amb MUFACE per eliminar el codi de la malaltia en els parts de baixa, garantint així el dret a la privacitat del personal de carrera i igualant-lo al professorat interí.
  • Excedències: El sindicat demana que el professorat en excedència per cura de familiars puga reincorporar-se en qualsevol moment, incloent-hi períodes laborables no lectius.

El dia 12 de març ens han convocat en Mesa Sectorial d’Educació per tractar:

  1. Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula el procediment de sol·licitud i concessió de comissions de servici per al curs escolar 2026/2027, en centres públics docents no universitaris dependents de la Generalitat Valenciana, per al personal funcionari de carrera del cos de mestres i Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula el procediment de sol·licitud i concessió de comissions de servici per al curs escolar 2026/2027, en centres públics docents no universitaris dependents de la Generalitat Valenciana, per al personal funcionari de carrera dels cossos de professors i catedràtics d’Ensenyança Secundària i altres cossos docents no universitaris diferents del cos de mestres.
  2. Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es determinen criteris de desempat entre les persones aspirants en el procés selectiu d’estabilització convocat per l’Orde 19/2025, de 8 de juliol, per la qual es convoca procediment selectiu extraordinari d’estabilització mitjançant concurs de mèrits per a l’ingrés per reserva de discapacitat a diferents cossos del sector docent.
  3.  Orde de XX de xxxx de 2026, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, per la qual es convoca procediment selectiu extraordinari d’estabilització mitjançant concurs de mèrits per a l’ingrés al Cos de Catedràtics de Música i Arts Escèniques, per a cobrir una plaça de l’especialitat d’Òrgan.
  4. Projecte d’Ordre XX/2026, de XX de XXXX, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, per la qual es desenvolupa el règim de contractació de personal expert del sector productiu per a impartir ensenyaments de Formació Professional en centres públics d’ensenyament no universitari, dependents de la Conselleria amb competències en matèria d’educació i Projecte d’Ordre XX/2026, de XX de XXXX, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats per la qual es desenvolupa el règim de contractació del professorat especialista per a impartir els ensenyaments artístics, els ensenyaments en idiomes i els ensenyaments esportius, en els centres públics d’ensenyament no universitari, dependents de la conselleria amb competències en matèria d’educació.
  5. Torn obert de paraula.

Si voleu fer-nos arribar diferents aportacions, podeu enviar-les al correu ensenyamentpublic@ugtserveispublicspv.org o per WhatsApp difusió 685128990 o per la resta de les nostres xarxes socials. Moltes gràcies.

  • Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula el procediment de sol·licitud i concessió de comissions de servici per al curs escolar 2026/2027, en centres públics docents no universitaris dependents de la Generalitat Valenciana, per al personal funcionari de carrera del cos de mestres i Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula el procediment de sol·licitud i concessió de comissions de servici per al curs escolar 2026/2027, en centres públics docents no universitaris dependents de la Generalitat Valenciana, per al personal funcionari de carrera dels cossos de professors i catedràtics d’Ensenyança Secundària i altres cossos docents no universitaris diferents del cos de mestres.

ANNEXES COMISSIONS DE SERVEI

  • Resolució de XX de març de 2026, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es determinen criteris de desempat entre les persones aspirants en el procés selectiu d’estabilització convocat per l’Orde 19/2025, de 8 de juliol, per la qual es convoca procediment selectiu extraordinari d’estabilització mitjançant concurs de mèrits per a l’ingrés per reserva de discapacitat a diferents cossos del sector docent.

  •  Orde de XX de xxxx de 2026, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, per la qual es convoca procediment selectiu extraordinari d’estabilització mitjançant concurs de mèrits per a l’ingrés al Cos de Catedràtics de Música i Arts Escèniques, per a cobrir una plaça de l’especialitat d’Òrgan.
  • Projecte d’Ordre XX/2026, de XX de XXXX, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, per la qual es desenvolupa el règim de contractació de personal expert del sector productiu per a impartir ensenyaments de Formació Professional en centres públics d’ensenyament no universitari, dependents de la Conselleria amb competències en matèria d’educació i Projecte d’Ordre XX/2026, de XX de XXXX, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats per la qual es desenvolupa el règim de contractació del professorat especialista per a impartir els ensenyaments artístics, els ensenyaments en idiomes i els ensenyaments esportius, en els centres públics d’ensenyament no universitari, dependents de la conselleria amb competències en matèria d’educació.