Canvi d’entitat sanitària
1. Canvi ordinari (gener i juny)
Els mutualistes tenen dret a la lliure elecció per a la prestació dassistència sanitària entre el sistema sanitari públic de comunitats i ciutats autònomes i les entitats dassistència sanitària concertada.
D’acord amb el que preveu el nou Concert d’Assistència Sanitària 2025-2027 i el Conveni entre la Mutualitat General de Funcionaris Civils de l’Estat i l’Institut Nacional de la Seguretat Social per a l’assegurament de l’accés a l’assistència sanitària en territori nacional als beneficiaris de la mateixa i la integració de la informació, els mesos de gener i juny seran els períodes de canvi ordinari per optar, lliurement, per l’INSS o entitat concertada (ADESLAS i ASISA).
Es pot fer el canvi entre entitats concertades, així com d’entitat concertada a Sistema Públic de Salut o viceversa.
Cal recordar que:
- Només s’admetrà una sol·licitud de canvi a cada període ordinari. Si no es formula sol·licitud de canvi ordinari, es mantindrà l’adscripció a la mateixa entitat.
- L’efecte de fer un canvi voluntari d’entitat és immediat, de manera que, l’endemà del canvi, les seves dades i les dels seus beneficiaris, si s’escau, ja s’hauran bolcat a la nova entitat d’adscripció, amb la consegüent baixa a l’anterior entitat, per la qual cosa no podrà tornar a utilitzar els seus serveis de cap manera. Aquesta immediatesa s’ha de tenir especialment en compte si s’està seguint algun tractament mèdic o hospitalari, ja que fer el canvi suposarà la interrupció així mateix immediata d’aquest tractament o seguiment. Per això, si us trobeu en aquesta situació, us recomanem que consulteu prèviament al vostre Servei Provincial.
Procediment i canals de sol.licitud per al canvi ordinari
La sol·licitud de canvi d’entitat haurà de realitzar-se per la seu electrònica o l’App MUFACE mòbil, o bé descarregant el model d’imprès que s’inclou en aquest apartat i enviant-lo per correu postal o registre al seu Servei Provincial d’ascripció. Li indiquem com fer-ho:
- A través de la seu electrònica de MUFACE amb certificat digital, DNI electrònic o identificació digital Cl@ve.
- A través de l’App MUFACE Mòbil, amb Cl@ve mòbil
- Enviant l’imprès de sol.licitud per correu postal a la seva oficina provincial de MUFACE. Pot trobar la direcció en l’apartat Les nostres Oficines.
- També pot enviar l’imprès de sol·licitud a través de qualsevol dels registres previstos en l’art. 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, inclós el Registre Electrònic General (REG).
Si no pogués accedir o utilitzar aquests mitjans ha de sol·licitar cita prèvia en la seva oficina, encara que recomanem encaridament l’opció de la seu electrònica, del correu postal o del registre electrònic, tenint en compte la saturació que es produeix en algunes oficines.
D’altra banda, recordi que la targeta sanitària l’emet la seva entitat, no MUFACE:
- Si ha optat per entitat concertada, en una o dues setmanes la hi enviaran al seu domicili.
- Si ha triat servei públic de salut, ha d’acudir al seu Centre de Salut i sol·licitar la seva emissió.
Consulte, a més, la informació sobre el certificat d’adscripció a entitat sanitària, que pot obtenir després de fer el canvi

2. Canvi fora del període ordinari i canvi extraordinari a l’INSS (Serveis Públics de Salut)
2.1. Canvi fora del període ordinari
Fora dels períodes ordinarios de gener i juny es podrà autoritzar el canvi d’Entitat d’Assegurança d’Assistència Sanitària o d’adscripció als Serveis Públics de Salut en diversos supòsits taxats.
A part dels que deriven de variacions de dades de Col·lectiu (relacionats amb el canvi de destinació o de domicili) i que, per tant, no obeeixen a motius d’assistència sanitària, es tracta dels casos següents:
- Quan s’obtingui la conformitat, expressada per escrit, de les Entitats afectades. Aquest supòsit inclou el canvi a qualsevol entitat d’assegurança des de la xarxa sanitària pública, però no el cas contrari, que es regula en l’epígraf 2.2 següent.
- Quan la persona titular passi a quedar compresa en el col·lectiu del Concert en territori nacional en extingir-se el seu dret a quedar protegida pel Concert d’assistència sanitària en l’Exterior, sempre que aquesta extinció no es degui a la pèrdua de la condició de mutualista.
- Quan, per concórrer circumstàncies objectives que justifiquin el canvi d’una pluralitat de titulars als qui afecti el mateix problema d’assistència mèdica, la Direcció General de MUFACE acordi l’obertura de termini especial d’elecció d’Entitat, inclosos, en el seu cas, els Serveis Públics de Salut.
Procediment i canals de sol.licitud per al canvi fora del període ordinari
Per a aquests canvis es podran utilitzar els mateixos canals i el mateix imprès que per al canvi ordinari descrit en l’apartat 1.
2.2. Canvi extraordinari a l’INSS (Serveis Públics de Salut)
Quan la persona titular el sol·licite per raons d’assistència mèdic-hospitalària que l’afecten personalment, o a qualsevol de les persones que tinga adscrites. La sol·licitud necessàriament s’ha de motivar en algun/alguns dels criteris que expressament s’estipulen a l’Annex al Conveni amb l’INSS.
A més, haurà de fer constar expressament que assumeix l’obligació de romandre dos anys amb l’adscripció als Serveis Públics de Salut, en el cas que s’estime el canvi.
Procediment i canals de sol.licitud per al canvi extraordinari a l’INSS
La sol·licitud pot presentar-se en les oficines de MUFACE, amb cita prèvia, o enviar-se:
- Per correu postal. Pot trobar la direcció en l’apartat Les nostres Oficines.
- També pot enviar l’imprès de sol·licitud a través de qualsevol dels registres previstos en l’art. 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, inclós el Registre Electrònic General (REG).
En el imprès de sol.licitud necessàriament ha de marcar-se la quadrícula o quadrícules corresponents al motiu o motius pels quals se sol·licita el canvi i acompanyar-se dels documents que els acreditin i justifiquin (i que es relacionen en el model).
3. Certificat d’adscripció a entitat sanitària
Una vegada triat el tipus d’assistència, si acaba de produir-se la seva afiliació a MUFACE o si ha canviat d’entitat en període ordinari (mesos de gener y juny), podrà obtenir un certificat d’adscripció a entitat sanitària en la seu electrònica, l’App MUFACE mòbil o a través de les nostres Oficines.







